Få succes med dit ERP-projekt - styr uden om de 9 største fejltrin

8. juli 2015

Implementering af en ny ERP-løsning er en stor opgave – og farerne lurer mange steder undervejs. Heldigvis er det prøvet før, og vi har samlet nogle erfaringer, som kan hjælpe dig til at få succes med dit ERP-projekt. 

ERP-løsninger er dyre og kræver tilsvarende mange mandetimer at implementere. 

En succesfuld implementering af ERP-løsningen kan hjælpe til den bedste samlede projektøkonomi, det bedste resultat for pengene, og det vil reducere omkostningerne i form af tabt produktivitet og forsinkelser.

Som it-konsulenthus samler sure’it løbende erfaring og inspiration gennem dialog med virksomheder, ERP-leverandører og videns institutioner – om deres mening om de mest almindelige og forekommende fejltrin, - og hvordan man undgår dem.

Her har vi samlet de 9 fejltrin, der oftest spænder ben for virksomheders succes med implementering af ERP-løsninger:  

Match

1. Uklar på målet

Det er ofte set, at virksomheden ikke har gjort op, hvad målet med en ny ERP-løsning er. 

På hvilke områder vil virksomheden gerne flytte sig, hvilke forretningsmæssige funktioner er vigtige, og hvordan ser de ud? Hvilke er de vigtigste forretningsprocesser, - og hvordan fungerer integrationer til andre af virksomhedens løsninger?

Hvis virksomheden ikke har en intern afklaring af målet kan leverandørerne ikke give et målrettet og retvisende tilbud, - og det bliver svært at holde leverandøren op på pris og ydelse senere i forløbet.

 

2. Dårlig planlægning

Planlægning er helt afgørende, hvis du vil have succes med dit ERP-projekt. Der er ikke plads til improvisationer!

Mange virksomheder bruger ikke tilstrækkelig energi på planlægningen før de kaster sig ud i opgaven. Dertil er et helt normalt problem at projektet, - målet – ændrer sig undervejs. En sikker måde at forøge sin projektrisiko på!

 

3. Ikke kritisk nok i evaluering af ERP-leverandørerne

Det er vigtigt at vælge det rigtige produkt, - og mindst lige så vigtigt at vælge den rigtige leverandør deraf.

Mange har oplevet at have ’bidt på krogen’ efter at have talt med leverandørens salgsteam. Men når implementeringen først er overstået, er de blevet overraskede over systemets og leverancens begrænsninger, og dermed overrasket over de ekstra omkostninger, der tegner sig i horisonten.

 

4. Undervurderer implementeringens omfang

Langt de fleste virksomheder undervurderer, hvor lang tid og hvor mange ressourcer det tager at implementere en ny ERP-løsning.

Udfordringen, - og fordelen – er bl.a., at der ikke bare er tale om en 1-til-1 konvertering af nuværende løsning. Det betyder med stor sikkerhed ændrede forretningsrutiner.

Medarbejderne skal altså både lære et nyt system at kende med skærmbilleder og funktionalitet samtidig med, at en del af de gamle kendte forretningsrutiner er ændret, hvilket er en stor mundfuld for mange. 

 

5. Har ikke de rigtige folk med fra start

Ofte er det sådan, at virksomheden ikke har de rette folk med fra starten af projektet.

En ERP-implementering er et af de største projekter en organisation kan påtage sig, og derfor kan der let ske fejl, ligesom planer kan blive afsporet hvis ikke de rette interessenter er involveret i beslutningsprocessen.

Fordelen ved at samle et team med de rette medarbejdere er, at man får medarbejdere, der aktivt er engageret i ERP-implementeringen og som derfor helt fra begyndelsen er engagerede i at projektet lykkes.

Er du i tvivl om du har behov for en it-rådgiver? 

 

6. Manglende prioritering

Når man implementerer en ERP-løsning, er noget af det vigtigste man overhovedet kan gøre at sikre at deltagerne faktisk har den fornødne tid.

Folk arbejder langsommere, når de skal jonglere med forskellige opgaver og konstant skifte fokus.

 

7. Ingen træning og ingen forandringsledelse

Mangel på træning er en af de mest udbredte grunde til at IT-projektet fejler med det resultat, at medarbejderne kommer til at hade det nye system.

Det gør underværker for chancerne for succes, hvis man sørger for, at medarbejderne får en chance for at blive fortrolige med det nye system – inden det søsættes.

Senere er det sådan at rigtig mange, - måske endda flertallet – ikke lykkes med at tage løsningens funktionalitet i fuld anvendelse.

Et ganske normalt reaktionsmønster er, at når organisationen har lært sig de mest nødvendige funktioner vender de energien mod andre vigtige opgaver i virksomhedens daglige drift. Som et meget jordnært eksempel kan de fleste bare tænke på egen anvendelse af Word.

 

8. Undervurderer betydningen af nøjagtige data

Værdien af din ERP-løsning er begrænset af dine data. Derfor er det afgørende, at der helt fra start er fokus på, og plan for, hvordan de data der indlæses i den nye løsning er valide og komplette.

 

9. Afvikler ikke de gamle applikationer

Hvis ikke man aktivt arbejder på at afvikle de eksisterende applikationer under implementeringen, ender det med en ERP-løsning, der stadig har de gamle applikationer – og tilhørende omkostninger - hængende om halsen.

 

Brug for hjælp til planlægning og styring af dit it-projekt? Kontakt os på sureit@sureit.dk 

 


Tilmeld sure'it nyhedsmail

Tilmeld dig vore nyhedsmails, og hold dig opdateret med hvad der sker i sure'it, og hvad sure'it kan hjælpe dig og din virksomhed med.

Vi tilstræber at udsende 3 til 4 nyhedsmails om året.